Witamina D

Witamina D jest inna od wszystkich. Ostatnio zyskuje coraz większą popularność. Należy do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Oznacza to, że nie jest wydalana z moczem, tylko magazynowana w wątrobie i tkance tłuszczowej. W pokarmie występuje w dwóch formach: pochodzenia roślinnego (witamina D2) i zwierzęcego (witamina D3). Witamina D jest nazywana „eliksirem życia”, ponieważ chroni przed szeregiem chorób cywilizacyjnych (w tym przed chorobami układu krążenia), zmniejsza ryzyko nowotworów, wpływa na odpowiednią mineralizację kości i na gospodarkę węglowodanową. Ponadto przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej i tym samym pomaga nam w pozbyciu się zbędnych kilogramów.

Aktywna forma witaminy D zalicza się do hormonów regulujących ekspresję genów (proces, w którym informacja genetyczna zawarta w genie zostaje odczytana i przepisana na jego produkty, które są białkami).

Witamina D może być wytwarzana przez ludzki organizm na skutek działania promieni słonecznych. Aby umożliwić produkcję witaminy D zaleca się 20-25 minutową ekspozycję na słońce w godzinach między 11 a 13 przy odsłonięciu 80% powierzchni ciała i nieużywaniu filtrów UV. Kto z nas może sobie na to pozwolić w ciągu roku? I jak te warunki spełnić zimą?

A co ze źródłami pokarmowymi? Witaminę D znajdziemy w:

  • tłustych rybach morskich
  • jajach
  • pełnym mleku oraz produktach mlecznych
  • olejach roślinnych.

Jednak podaż z pożywienia jest niewystarczająca, by pokryć nasze dzienne zapotrzebowanie. Niestety aż 90% populacji polskiej cierpi na jej niedobór.

Niedobór witaminy D wpływa przede wszystkim na problemy z funkcjonowaniem systemu autoimmunologicznego, sprzyja osteoporozie, zaś u dzieci grozi nieodwracalnymi wadami postawy. Szczególnie narażone na niedobór witaminy D są osoby cierpiące na choroby autoimmunologiczne (np. Hashimoto, celiakia, łuszczyca) i osoby starsze.

Deficyt witaminy D3 może także powodować problemy ze snem, zmęczenie, bóle stawów, infekcje, skurcze mięśni, trudności z koncentracją i bóle głowy.

Wskazana okazuje się całoroczna suplementacja witaminy D. Zanim wprowadzona zostanie suplementacja niezwykle istotne jest wykonanie badania poziomu witaminy D we krwi i na podstawie wyniku badań dostosowanie dawki.

Warto pamiętać, ze jest to witamina rozpuszczalna w tłuszczach, zatem najlepiej przyjmować ją wraz z posiłkiem zwierającym tłuszcz.

Facebook