Świąteczna dieta

Święta to czas wyjątkowy. Dania wigilijne, choć postne, zwykle mają dużo kalorii. Jak „odchudzić” wigilijne potrawy, by mogły je zjeść również osoby będące na diecie? Wystarczy, że odpowiednio przekształcisz świąteczne przepisy i podczas przygotowywania tradycyjnych potraw wigilijnych zastąpisz niektóre kaloryczne składniki tymi mniej tuczącymi. Oto kilka przydatnych rad:

  • Szczególnie w wigilię jedz niedużo, by niewielkimi posiłkami w ciągu dnia zrównoważyć kaloryczność, zwykle dość dużej kolacji wigilijnej.
  • Przygotowując dania świąteczne staraj się jak najmniej próbować gotowanych potraw, nie podjadajmy niegotowych jeszcze dań.
  • Wieczerzę rozpoczynaj od surowych warzyw, dzięki temu nie rzucisz się na świąteczne pyszności bez opamiętania.
  • Wbrew tradycji postaw na świątecznym stole jakąś lekką surówkę, może mieszankę sałat z prażonymi pestkami dyni albo pomidory koktajlowe z rukolą. Tego typu niskokaloryczne surówki sumarycznie zmniejszą gęstość kaloryczną naszego stołu.
  • W czasie biesiady pij dużo wody, herbaty lub innych bezkalorycznych napojów- zajęcie rąk.
  • Do wieczerzy wigilijnej siadamy późnym popołudniem. Warto nie dopuścić do "wilczego głodu" na czas kolacji, dlatego spożywaj małe przekąski (np. warzywa, kanapkę, trochę ciepłej zupy, kubeczek czystego barszczu). Tym sposobem będzie Ci łatwiej poradzić sobie ze świątecznym obżarstwem i poczujesz się lepiej . 

     

    Pamiętaj! Święta nie zobowiązują nas do objadania się, jest to czas spędzony w gronie rodzinnym. Zawsze możesz go urozmaicić wspólnym spacerem po pięknie przystrojonych ulicach naszych miast.

Autor: Paula Łysakowska-dietetyk Osteo-Sport

Facebook