Dieta dla zabieganych. Jak zadbać o zdrowie w codziennym pędzie?

W gabinecie dietetyk coraz częściej spotyka się z głównym problemem naszego społeczeństwa: wiecznym brakiem czasu, pośpiechem i życiem w stresie. Brak czasu to dziś prawdziwa zmora zdrowej kuchni.

Bardzo często wpadamy w błędne koło:
- Nie mamy czasu na gotowanie, jemy byle co, w pośpiechu.
- Kupujemy szybkie przekąski lub jemy na mieście, często tracąc zdrowie.

Człowiek poświęca swoje zdrowie, by zarabiać pieniądze, następnie zaś poświęca pieniądze, by odzyskać zdrowie.”

Jak nie dopuścić do błędnego koła i odnaleźć kompromis pomiędzy limitowanym czasem a zdrowym żywieniem?

Poniżej kilka prostych rad, które ułatwią Ci przygotowywanie zdrowych posiłków.

1. Planuj z wyprzedzeniem, co będziesz jeść. Chociaż raz w tygodniu zrób choćby w głowie plan na posiłki. Najlepiej nawet schematycznie wpisz go na kartkę. Pod ten plan zrób większe zakupy, żeby codziennie nie tracić na nie czasu.


2. Gotuj na zapas, np. raz w tygodniu zrób wywar. Część schowaj w słoiki lub do lodówki albo zamroź. Na jego bazie możesz robić zupy, sosy, gotować na nim kasze, ryż.


3. Pełna zamrażarka to skarb przy codziennym wariactwie, zatem miej w niej coś gotowego, np. mrożonkę warzyw, zamarynowane mięso/rybę. Obiad przygotujesz szybciej w takiej sytuacji.

4. Możesz też zamrozić już gotowe dania, np. spaghetti.


5. Miej zawsze w domu orzechy, jogurt naturalny, owoc, który długo może wytrzymać (np. jabłko, banan), mrożone maliny, truskawki czy jagody. W ten sposób masz gotową bazę do smoothie. Możesz wrzucić je razem do słoika i drugie śniadanie lub podwieczorek masz gotowe.


6. Kolejnym świetnym produktem są gotowe kaszotta, np. z soczewicą lub buraczkami, dostępne w znanych dyskontach.

7. Moim ulubionym rozwiązaniem na szybko jest gotowana kasza lub ryż plus warzywa mrożone podgrzane na patelni grillowej z ziołami - ciepła kolacja w 10 min!


8. Ryż, kasze, makarony możesz ugotować na zapas i przez kilka dni sięgać po nie do lodówki, „na szybko” uzupełniając swoje dania.

9. Zupy mrożone to świetne rozwiązanie na chłodne dni. Doskonale sprawdzą się choćby na kolację. Wystarczy, że ugotujesz wywar lub wyciągniesz go z lodówki i podgrzejesz, wrzucisz mrożonkę i w 10 min zupa gotowa.

10. Kolejnym hitem z mojego dzieciństwa są gotowane ziemniaki z serkiem wiejskim lub kefirem i warzywami, np. ogórkiem świeżym. Danie gotowe jest tak szybko, jak długo gotują się ziemniaki.


11.Pomocne są też sprzęty ułatwiające kuchenne rewolucje, np. wolnowar czy szybkowar skutecznie ułatwią szybkie i smaczne gotowanie, bez konieczności długiego stania w kuchni.


12. Pomocne są również sprzęty wielofunkcyjne, np. thermomix. Są w nim przepisy wbudowane - wystarczy, że zerkniesz na listę zakupów, wykonasz kilka kroków i posiłki gotowe.

13. W ostateczności pozostaje Ci jeszcze skorzystanie z usług dobrego cateringu dietetycznego.

Pamiętaj to od Ciebie zależy Twoje zdrowie!

Paula Łysakowska

dietetyk

Facebook